HOE STEL JIJ JEZELF VOOR?

Ik ga regelmatig naar netwerkevents. Hier ontmoet ik nieuwe ondernemers, wisselen we onze verhalen uit en leren we tips and tricks van elkaar. Vaak start het gesprek heel bescheiden. Je stelt je voor aan elkaar en vertelt kort wat je doet. Meestal gaat het gesprek zo: “Hey, ik ben Ilse en goh ja ik heb gewoon maar een interieurwinkeltje.” Pas als we een tijdje aan het praten zijn komen de interessante zaken naar boven. Zo kiest Ilse bijvoorbeeld haar aankopen zelf, kan je de ruimte afhuren voor workshops of lanceringen en geeft ze de voorkeur aan Belgische makers.

Juist zoals Ilse zijn er veel ondernemers waaronder ook ikzelf… We zijn nogal bescheiden als het over onszelf of onze job gaat. Eigenlijk kon onze eerste ontmoeting ook anders lopen, bijvoorbeeld: “Hey, ik ben Ilse en ik heb een tof interieurwinkeltje waarbij ik veel aandacht schenk bij het inkopen van producten van Belgische makers. Ook wordt mijn winkel vaak gebruikt als inspirerende locatie voor het geven van workshops en lanceringen.” Met zo een antwoord zou je mij en anderen meteen mee hebben in je verhaal!

Stop met bescheidenheid.

Vooral wij, Limburgse ondernemende vrouwen, zijn zeer bescheiden. We mogen niet te hard roepen of onze mening geven want dan ben je niet meer sympathiek. Ken je het gevoel dat je ineens je eigen idee door iemand anders uitgewerkt ziet en waarbij je weet dat jij het zoveel beter had kunnen doen? Het enige wat diegene heeft gedaan is stoppen met twijfelen en niet meer bescheiden zijn!

Je kan niet lopen voor je kan stappen.

Ik merk dat de meeste ondernemers al willen lopen vooraleer ze kunnen stappen. Ze komen met de vraag: ‘Ik wil snel meer klanten.’ Maar ze slaan dikwijls heel de basis over. Vergelijk dit even met een woning, hier neemt de architect je toch ook eerst mee voor een goed doordacht plan? Bij het opstellen van een plan wordt namelijk een sterke basis gecreëerd. De funderingen moeten liggen vooraleer je verder kan bouwen. Het is echt belangrijk om eerst goed na te denken over je plan en vervolgens alles sterk uit te werken zodat je je één geheel hebt tussen je zichtbaarheid en je merkbeleving. Je zal dus eerst moeten leren stappen, alvorens je kan lopen!

De eerste stappen naar je eigen merkverhaal.

Een eigen merkverhaal of brandstory is niet zo moeilijk. Je hoeft er ook niet mateloos over na te denken. Het gaat er eigenlijk over om je eigenheid in kaart te brengen en deze vervolgens te laten weerspiegelen doorheen je onderneming. Hierbij is het niet de bedoeling om van alles toe te voegen, de extraatjes die je concullega ook geeft, of juist hetzelfde doen als je buurman. Wanneer je jezelf gaat vergelijken draait het niet meer om eigenheid, maar om net zó te zijn als iedereen, alleen nóg beter. Ga je toch voor die authenticiteit, dan help ik je graag op weg met deze eerste stappen:

1# Een sterke visie

Wanneer je een sterke visie hebt en vastberaden je ding doet straal je dat ook uit. Je komt geloofwaardig over. Neem dus als eerste je visie eens onder de loep! Waar sta je voor? Waarom doe jij datgene wat je doet? Waarom zouden klanten bij jou moeten zijn?

2# doe het op jouw manier

Echte leiders maken impact, ze volgen niet de massa maar doen het volgens een eigen methode. Creëer een methode die voor jou persoonlijk werkt. Niets moet en alles kan, want daarom ben je toch gestart als ondernemer, om meer je eigen goesting te doen, niet?

3# Voeg een snufje persoonlijkheid toe

Je eigen persoonlijkheid kan niemand van je afnemen, jij bent wie je bent. Zorg dat je dit ook laat zien in je bedrijf. Spreek met woorden die je anders ook gebruikt, of laat zien in welke waarden en normen je gelooft! Gebruik foto’s van jezelf en steek je niet weg achter een logo! Wees zichtbaar!

Een merkverhaal creëer je natuurlijk niet in 3 stappen. Het is een gegeven dat gaat leven in je onderneming. Zorg dat het helemaal in lijn zit met wie jij bent en durf mee te evalueren, want niemand blijft dezelfde persoon en dat geldt ook voor je zaak.

Wil je graag hulp bij het uitzetten van een sterke basis? Dan help ik je graag aan de hand van een traject met een duidelijk handboek. Maar wel op maat van je eigenzaak. >>BRANDSTORY<<
Heb je al een duidelijk merkverhaal maar wil je graag een frisse kijk van iemand? Boek dan een strategiegesprek van een halve dag. Het zal je zeker nieuwe inzichten geven!  >>Strategie gesprek<<