Hoe herken je een goed logo?

Voor vele ondernemers is het een moeilijke keuze. Wanneer is een logo nu écht geschikt voor je zaak? Naast het feit dat het esthetische belangrijk is en dat smaken verschillen, is het toch belangrijk dat je logo sterk, succesvol én duurzaam is. Vanuit het logo wordt ook het brand design (beter gekend als ‘je huisstijl’) bepaald. Het brand design wordt gebruikt doorheen de volledige communicatie, dus daar kan maar beter voldoende aandacht aan geschonken worden!  

Ik heb hieronder een aantal punten opgelijst die naar mijn mening belangrijk zijn en waarbij ik de smaak en stijl even in het midden laat.

#1. Relevantie

Het lijkt vanzelfsprekend, maar toch wordt hier vaak (te) licht overheen gegaan. Weerspiegelt het ontwerp je eigenheid en je visie, of toont het je de juiste propositie? Want als je zaak staat voor een hogere prijsklasse en duurdere materialen dan hoort dat je logo ook uit te stralen. Het betekent niet dat je logo letterlijk moet uitbeelden wat je aanbiedt, maar zorg dat het jouw persoonlijkheid of die van je zaak duidelijk weergeeft.

#2. Doelgroep

Je ontwerpt je logo niet enkel voor jezelf! Hou rekening met je doelgroep, het hoort hen immers aan te spreken. Stel jezelf zeker de vraag “komt mijn boodschap duidelijk genoeg over?” Hierbij is het ook zeer belangrijk om je huidige en toekomstige doelgroep in kaart te brengen.

#3. Tijdloos creatief

Je huisstijl en je logo zorgen voor je zichtbaarheid. Je wilt natuurlijk dat het je onderscheid met eventuele concurrenten. Zorg ervoor dat je je eigenheid binnen je vakgebied of industrie benadrukt. Wees niet te creatief, ga voor simpel. Te complex of gedetailleerd is vaak moeilijker om te onthouden. Ga voor duidelijkheid en eenvoud, hiermee geraak je het verst.

#4. Professioneel

Oogt je logo professioneel? Communiceert je huisstijl het niveau van je kwaliteit en betrouwbaarheid? Een logo is meestal de eerste kennismaking met je onderneming, creëer daarom een geloofwaardig beeld dat aansluit bij je zaak. Een onprofessioneel logo bij een vakman of -vrouw komt vaak niet goed over.

#5. Toepasbaar

Een klein detail dat soms over het hoofd gezien wordt, maar heel belangrijk in de verdere communicatie is de toepasbaarheid. Werkt het logo in het zwart/wit? Blijft de tekst goed leesbaar? Kan je het combineren met beeldgebruik in de sociale media? Bevat het niet te veel kleuren voor bepaalde druktechnieken? Daarnaast is de volledige uitwerking van het branddesign belangrijk voor je herkenning. Zorg dat je je gehele merk-uitstraling doortrekt. Dit kan je versterken door gebruik te maken van de juiste typografie, kleurgebruik, beelden, tone, voice, etc. Zo zorg je voor een blijvende indruk!

Sanne Bogers van Indruk rond

Hopelijk helpen deze tips je bij het maken van de juiste keuze. Of overweeg je misschien een re-branding voor je onderneming? Jij verandert en groeit, zo ook je zaak. Misschien past je huidig logo niet meer bij aanbod, of is je doelgroep veranderd. Ik help ondernemers graag met het juiste brand design dat naadloos aansluit op de merkstrategie en een ontwerp dat niet alleen mooi is, maar ook goed in het gebruik doorheen je volledige communicatie! Benieuwd of ik iets voor jou kan betekenen? Kom gerust eens op de koffie!