Het belang van naamsbekendheid.

Ken je het gevoel na wat surfen kom je plots een heel tof product tegen, het trekt meteen je aandacht want het was iets waar je allang naar opzoek was. Je gaat kijken naar de website of zoekt meer informatie over het product. Yes eindelijk een oplossing, snel je bestelling plaatsen of contact opnemen. En dan bedenk je raar dat ik hier niet eerder van heb gehoord.

Waarschijnlijk zijn er nog verschillende potentiele klanten die zo denken over jouw bedrijf. Omdat jij weet waarvoor je staat is het niet altijd duidelijk voor je doelpubliek. Neem hier en dan je content en merkstrategie onder de loep. Trek je nieuwe klanten aan en vooral belangrijk trek je de juiste nieuwe klanten aan?

JE DOELGROEP

Voor wie is je product of dienst? Voor wie kan jouw product of dienst een oplossing bieden, wie is er naar je product of dienst opzoek. Het is belangrijk om eerst je doelgroep helder te hebben, dat je duidelijk weet waar de noden en wensen liggen.  En dan ga je volgens een content strategie communiceren, herhalen, en volhouden. Dat zijn de 3 gouden regels van communiceren. Het voordeel van dit digitale tijdsperk is dat je met relatief weinig budget (denk aan google adwords, re-marketing en facebook) heel gemakkelijk je naamsbekendheid kan verspreiden.

Zoveel ondernemers gaan ervan uit dat “iedereen” hen al kent, maar dat is niet zo, het is zo een beetje als zwaaien in het donker, hier bereik je ook niets mee. Vertel, praat over je passie, je diensten of je producten. Maar toon ze ook, wees zichtbaar voor al je potentiele klanten.

DE BASIS VAN ZICHTBAARHEID

Wat kan je allemaal doen om je zichtbaar te maken naar je doelgroep? Denk zeker online, je website, je sociale mediakanalen waarmee je een zeer breed doelpubliek kan bereiken. Maar vergeet ook je offlinekanalen zeker niet! Zo is er bijvoorbeeld de signage van je bureau, winkel of toonzaal. De belettering van je voertuigen, bestelwagen een spandoek langs de straat of de pen waarmee je schrijft. Maar ook het werkvest waarmee je staat aan te schuiven bij de plaatselijke broodjesbar.

Als de basis juist zit kan je ook aan de slag met content strategie. Hierbij creëer je een salesfunnel die van sterke waarde is bij je potentiele klant! Het succes zit hem in een goede mix van kanalen, wist je dat iemand gemiddeld 9 keer je logo moet zien of je naam moet horen vooraleer ze dit goed onthouden. Ga maar even na als je 9 zichtbaarheid acties inzet dan zou de potentiele klant al met alles in aanraking moeten komen!

WAT VERTEL JE?

Zorg dat je communicatie is afgestemd op de verschillende kanalen, zo is een bestelwagen belettering geen rijdende reclamefolder en hou je best rekening met de letter grote bij het opmaken van een spandoek. Ook is de herhaling weer belangrijk zorg voor een huisstijl die duidelijk weerspiegeld waar je voor staat en wat je wilt uitstralen, een goede slogan kan zeker kracht bij zetten. Maar je kan zeker ook werken met goede call to actions. Een tip bedenk met welk woord je bij je potentiële klanten wil blijven hangen, gebruik dit als checklist om te zien of al je communicatie bij dat woord aansluit.

Zie je door de bomen het bos niet meer?

Kom gerust eens langs we bekijken dan samen welke middelen je kan inzetten om je zichtbaarheid te verhogen zodat je klanten je ook weten te vinden als ze je nodig hebben!